آیا ورود نیروهای زمینی عربستان و ترکیه به سوریه منجر به جنگ جهانی می شود

آیا ورود نیروهای زمینی عربستان و ترکیه به سوریه منجر به جنگ جهانی می شود
 
بحران سوریه به مرحله حساس و سرنوشت سازی رسیده و آینده جنگ در حال مشخص شدن است. وضعیتی که پذیرش آن برای حامیان تروریست ها بسیار سخت و گران آمده و به همین دلیل در پی مداخله مستقیم و ورود زمینی برای برگرداندن شرایط میدانی نبرد هستند.


به گزارش الف، پیروزی های خارق العاده نیروهای ارتش سوریه با کمک حزب الله، مشاوران ایرانی و حمایت های هوایی روسیه در هفته های اخیر موجی از نگرانی و ترس را برای عربستان، ترکیه و کشورهای غربی به همراه داشته است. این کشورها به شدت از ادامه محاصره حلب و قطع ارتباط تروریست ها با ترکیه واهمه دارند؛ چرا که تداوم این وضعیت در نهایت منجر به آزاد سازی حلب به مثابه یک پیروزی راهبردی خواهد شد و  تصرف دیگر مناطق سوریه را نیز آسان تر خواهد کرد.  

وقوع این اتفاقات موجب شده که عربستان و ترکیه به عنوان دو کشوری که سرمایه گذاری عظیمی برای سرنگونی بشار اسد کرده بودند آرزوهای خود را بر باد رفته ببینند و در تکاپوی اعزام نیروی زمینی به سوریه برای یاری رساندن  به تروریست ها باشند تا آن ها را از شکست و نابودی قطعی نجات دهند.

 در این راستا عادل الجبیر( که کشورش هم اینک در یمن درگیر جنگ با نیروهای انصارالله است و در بحرین مشغول سرکوب نیروهای مردمی است) از دخالت قریب الوقوع عربستان در جنگ سوریه سخن گفته است. وزیر خارجه سعودی در گفت‌وگو با شبکه آمریکایی سی ان ان گفت: عربستان آماده است و درحال برنامه ریزی برای اعزام نیروهای زمینی به سوریه است. البته الجبیر شرط شرکت عربستان در نبرد زمینی را حضور نیروهای ائتلاف ضد داعش دانست. اتفاقی که با توجه به رویه و شعارهای اوباما و در پیش بودن انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تا حدی  دور از ذهن به نظر می رسد. البته بسیار بعید نیز هست بدون جلب حمایت عملی ناتو، ترکیه و عربستان وارد جنگ میدانی در سوریه شوند.

متحد این روزهای عربستان یعنی ترکیه نیز از احتمال عملیات زمینی این کشور در سوریه خبر داده است. مولود چاوش اوغلو گفته در این راستا عربستان سعودی جنگنده هایش را برای مقابله با داعش به پایگاه هوایی اینجرلیک در خاک ترکیه اعزام خواهد کرد.

به نظر می رسد ترکیه علاوه بر پیروزی های اخیر دولت سوریه، دلایل دیگری نیز برای انجام مداخله دارد. پیروزی های گروه های کردی در سوریه و احتمال تشکیل دولتی کردی در مرزهای شرقی این کشور که می تواند به تقویت حزب کارگران کردستان بینجامد مهمترین دلیل در این باره است. به عبارتی بهتر سرکوب کردهای ترکیه و سوریه، هم اینک در سیاست اردوغان به هدفی مهم و حساس تبدیل شده است.

آیا جنگی جهانی در راه است
بدون شک اولین و دم دست ترین علت تبلیغات عظیم رسانه ای برای ورود ریاض و آنکارا به جنگ سوریه، تلاش برای ایجاد جنگ روانی و جلوگیری از پیشروی های نیروهای ارتش سوریه و شکست بیشتر تروریست ها می باشد. به عبارتی توازن در سوریه با رقم خوردن پیروزی های اخیر به شدت بهم خورده و چشم انداز پیروزی نهایی در جنگ به نفع نیروهای دولتی در حال شکل گرفتن است و عربستان و ترکیه و کشورهای غربی ترجیح می دهند در مرحله اول همین تهدیدها موجب توقف پیشروی ها شود. این اتفاق موجب می شود تا در مذاکرات صلح نیز نیروهای طرفدار ماندن بشار اسد نتوانند از کارت پیروزی های میدانی اخیر برای چانه زنی بیشتر و گرفتن امتیاز استفاده کنند.

اما در صورت ادامه پیشروی ها توسط سوریه و روسیه در میدان نبرد و بی توجهی به تبلیغات رسانه ای، بسیار بعید به نظر می رسد که آمریکا ، ترکیه و عربستان که جنگ سوریه را به نبردی حیثیتی تبدیل کرده اند دست روی دست بگذارند تا شاهد شکست کامل تروریست ها باشند.
در واقع در این صورت احتمالاً با مشارکت مستقیم نظامی ترکیه و عربستان در درگیری ها، جنگ نیابتی جدیدی آغاز می شود که ناتو و آمریکا حداقل از پشت صحنه هدایت گر آن خواهند بود. به همین دلیل است که لاوروف و مدودف در روزهای اخیر از خطر راه افتادن جنگ جهانی خبر داده اند و بشار اسد نیز احتمال دخالت ریاض و آنکارا در جنگ را اگر چه غیرمنطقی اما بعید ندانسته است.

به عنوان نمونه دیمتری مدودف، نخست‌وزیر روسیه هشدار داد که حمله‌ زمینی کشورهای عربی به خاک سوریه ممکن است به بروز جنگ جهانی جدیدی بیانجامد. نخست وزیر روسیه با اشاره به بالا گرفتن تنش میان شرق و غرب بر سر بحران سوریه می‌گوید جهان به سوی جنگ سردی جدید پیش می‌رود. مدودف در کنفرانس امنیتی مونیخ نیز  گفت: ما به سوی دوره جدیدی از جنگ سرد پیش می‌رویم.

در همین راستا دیروز روسیه از اعزام یک ناو جنگی جدید مجهز به موشک های کروز به آب های مدیترانه خبر داد. در بیانیه نیروی دریایی روسیه آمده است، قراراست این ناو جنگی که مجهز به موشک های کروز "کالیبر" است، درعملیات نظامی روسیه که درخاک سوریه و برای حمایت از دولت بشار اسد انجام می شود، شرکت کند.

به همین دلیل است که روزنامه انگلیسی زبان فایننشال تایمز چند روز پیش در مقاله ای خاطرنشان کرده بود که در صورت مداخله مستقیم عربستان و ترکیه در جنگ سوریه، ساختار راهبردی جهان کاملا تغییر خواهد کرد و منطقه خاورمیانه وارد مرحله‌ای می شود که ممکن است نبرد در آن دو دهه ادامه یابد.




|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : دانشجو
تاریخ : یک شنبه 25 بهمن 1394
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: